About the author : santi

Quan parlem del menjar per emportar generalment fem referència al menjar preparat en un restaurant per ser consumit fora d’ell. El restaurant pot no oferir servei de taula, oferint així exclusivament el servei de menjar a domicili. En el nostre cas oferim les dues opcions.

Comparteix el teu àpat amb qui vulguis, i on vulguis

La modalitat ‘Take Away’ està cada cop més present en l’estil de vida actual. El seu principal avantatge és la possibilitat d’incrementar la cartera de clients als restaurants sense necessitat d’ampliar l’espai disponible per als comensals ni realitzar grans inversions.

El take away és un concepte similar, encara que amb alguns matisos diferent del que s’ha anomenat Grab&Go i que està sent explotat al màxim pels supermercats.

L’origen i l’evolució del take away
El servei del menjar per a emportar tal com el coneixem avui dia no té més d’un segle i mig d’antiguitat. Als antics mercats grecs i romans, hi havia diferents llocs on es venia el menjar que posteriorment es consumia fora d’ells.

Posteriorment, durant l’època de l’Edat Mitjana, existien diferents comerciants ambulants que venien menjar per emportar. Al segle XVIII es va prohibir a Nova York la venda ambulant de menjar i es va tornar a divulgar la tradició de vendre fruites, pastissos o fruits secs. Tot i això, el que més va destacar el desenvolupament del take away va ser la Revolució Industrial que va ocórrer a principis del segle XX.

Cal destacar que fins no gaire temps i només en ocasions especials com poden ser celebracions, reunions entre amics o familiars i altres… es recorre a aquest servei.

Avui dia, acudir a un establiment que ofereixi el servei take away és molt normal. La necessitat de menjar fora del domicili és un fet lligat a la vida per raons múltiples i variades. Per exemple, per la distància que hi ha entre la feina i el domicili, estalvi de temps a preparar el menjar i la resta.

A banda volem destacar que, pel fet que aquest servei permet que els clients puguin emportar-se el menjar a casa seva, es realitza una reducció del desgast d’aliments. Com bé sabem, avui dia es llença moltíssima quantitat de menjar que no hagi estat consumit. Per això, a causa que existeix el take away, podem controlar aquest desgast i fer que es tirin menys aliments.

Origen i evolució del menjar a domicili
Podem dir que el servei de delivery va sorgir arran dels venedors ambulants, que es lliuraven de portar els productes caminant o en carretes. Els primers serveis se situen a principis del segle XIX. En aquella època podia considerar-se més aviat com un recurs davant la incomoditat, ja que no existien els comerços de manera tan accessible com n’hi ha avui dia i per això, n’hi havia que s’encarregaven d’apropar els productes als domicilis.

En aquella època els sistemes de refrigeració eren irreals, tampoc hi havia una base dissenyada per a l’empaquetament dels productes, com per exemple per rebre la llet. Per això, per lliurar-la als clients es duia en un botellón a la mà pels seus productors.

Avui podem parlar del delivery com una “història de la comoditat” ja que hi ha molts recursos dels quals disposen les botigues per lliurar els seus productes als clients de manera molt còmoda: amb moto, bici, transport públic i altres. Plataformes com Just It o Glovo són les principals responsables d’aquesta transformació al sector.

1. En què es diferencien delivery i take away?

Doncs bé, després de parlar dels orígens i evolució d’aquests dos conceptes procedirem a explicar en què es diferencien.

El servei delivery fa referència al fet que el menjar és preparat al local per posteriorment ser enviat al domicili. Mentre que el take away consisteix a disposar de menjar al local per consumir-lo fora i no és obligatori disposar de taules a l’establiment.

2. Quins beneficis podem obtenir en oferir el servei delivery?

Augment del nombre de clients: els restaurants poden arribar a un nombre més gran de clients. A què es deu? Alguns clients no solen anar gaire als locals, per qüestions de llunyania. Per això, si el comerç ofereix aquest servei, pot fer arribar els productes als clients sense necessitat que vinguin a recollir-los.

El teu negoci serà més reconegut: ja que els repartidors també podran portar la publicitat del teu negoci a diversos llocs. Per exemple, mitjançant flyers i repartir-los a diversos clients potencials.
Sostenibilitat: si apostes per aquest servei el teu local mostraràs als teus clients una imatge sostenible amb el medi ambient, utilitzant mitjans de transport que no facin malbé l’ambient com la bicicleta.
Significat de take away
I què hi ha dels avantatges del take away? Te les detallem a continuació:

Estalvi del temps, ja que els clients acudeixen al teu local per recollir la comanda. Per això tu no tindràs la necessitat de desplaçar-te, cosa que suposa estalviar-se les despeses d’enviament. A més, no cal que el local disposi de taules, ja que només pots oferir aquest servei sense haver d’atendre al restaurant.
Podràs arribar a nous clients a través de les plataformes en línia existents.
Estalvies en costos de personal i de capacitat al local, ja que els teus clients són fora.
Innoves en una nova línia de negoci i aportes un valor afegit al teu local.

3. Què pot aportar el Take Away al meu restaurant?
És una forma molt interessant d’augmentar els serveis de menjar, independentment de la dimensió del local o del nombre de taules que es disposi. Això permet una major captació de públic: treballadors i estudiants, la majoria, que busquen dia a dia un menú saludable però no s’aturen als taulells o a les taules, a causa dels seus horaris i del ritme accelerat de les seves activitats quotidianes.

A més, el servei de Take Away, que sestà comercialitzant a través de plataformes de tercers també es pot convertir en una potent eina de màrqueting per aconseguir atraure clients nous al teu restaurant.

4. Com fer que funcioni el Take Away al meu restaurant?

Atès que les comandes poden arribar en qualsevol moment, cal tenir previst els possibles pics de producció en funció de variables com la localització del negoci, els hàbits del públic objectiu o altres. Entre els aspectes que cal considerar en la seva implementació, destaca la necessitat de definir l’estructura de personal a la cuina.